بسم الله الرحمن الرحیم
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا - سوره ی أحزاب آیه ی ﴿۵۹﴾
......وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ .......-سوره ی نور آیه ی ﴿۳۱﴾
دو لفظ جلباب و خمر در این دو آیه میزان و نحوه حجاب را بیان میفرماید که باید دید در لغت فصیح عرب این دو به چه معنا است .
در بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبایی بحث جواهر اعراض را مطرح میفرمایند تا میرسیم به عرض جده که بحث انواع احاطه است از همین جا میخواهیم به معنای لفظ جلباب که حجاب قرآنی است برسیم .
محیط نسبت به محاط دو نوع است یا محیط محاط را به صورت تام در بر میگیرد مثل اینکه سقف منزل - ما را که در اتاق نشستهایم کاملاً در بر دارد یا محیط محاط را در بر میگیرد ولی این در بر گرفتن تام نیست مثلاً عمامه نسبت به سر احاطه دارد و بخشی از سر را پوشانده است ولی احاطه او تام نیست .
روسری و مانتو حجاب است اما جلباب نیست!
اگر محیط محاط را به طور تام در بر گیرد به طوری که محاط مستغرق در آن شود در لغت عرب این را میگویند جلباب . لذا روسری سر را در بر میگیرد و بر سر محیط میشود ولی احاطهاش تام نیست مانتو نیز حجاب هست ولی احاطه تام ندارد لذا در تعبیر قرآن روسری و مانتو جلباب نیست . حجاب هست ولی حجاب قرآنی نیست .
منبا:فرمایشات استاد داوود صمدی آملی

حجم: 5.08 مگابایت
سلام
با تشکر از مطلب خوب و ارزشمند شما.
این مطلب با نام خودتان در گلستان بلاگ منتشر شد.
http://golestanblog.ir/%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C/
منتظر مطالب بعدی شما هستیم.
یاعلی. التماس دعا